Af Poul Madsen

I oktober 2016 annoncerede Tesla deres nye Powerwall 2 på hele 14kWh og som skal afløse den første Powerwall på 7 kWh. LFASE har kigget lidt nærmere på status især med henblik på hvornår vi kan forvente at se den på det danske marked.

Dimensioner for Powerwall 2 lyder på 1150 mm i højden, 755 mm i bredden og bare 155 mm i dybden. Vægten angives til 125 kg (sammenlign med knap 100 kg for den første Powerwall). Selv om Powerwall 2 angives til 14 kWh kapacitet er det dog kun de 13,5 kWh man kan udnytte. Man kan koble op til 10 Powerwall 2 sammen. Powerwall 2 yder 5 kW under kontinuerlig drift, men kan gå op til 7 kW ved spidsbelastning.

Et af de store positive træk ved Powerwall 2 er dens indbyggede inverter (man skulle købe inverter separat til den første Powerwall). Hvis man  har kig på en Powerwall 2, behøver man altså ikke skulle undersøge, hvilke invertere, den spiller sammen med. Batteripakken kan installeres på væggen, på gulvet og såvel inde som ude (ned til minus 20 grader Celcius).

De store spørgsmål er selvfølgelig: Hvad koster Powerwall 2 og hvornår kan man forvente at se det i handlen?

På Teslas hjemmeside – og der er en dansk oversættelse – angives prisen til 48.700 kr for batteri (inkl. inverter). Hertil skal lægges installation og understøttende hardware startende fra 10.300 kr, i alt 59.000 kr (det er inkl. moms på 11.800 kr). Tesla tilføjer, at “pris i alt omfatter ikke tilladelsesomkostninger eller solenergisystem” og videre: “Sommer 2017 installation i Danmark”. Det virker som en computeroversættelse, så man skal nok tage oplysningerne med et stort gran salt. Sandsynligvis bliver de først enheder ikke leveret førend til efteråret .

Hos Tysk Solenergi, som forhandler Powerwall (den første) koster en Powerwall sammen med en Fronius Symo Hybrid inverter 21.100 kr – inkl. moms, men ekskl. nødvendig installation og beslag.

Der er kritiske røster omkring 2’eren, og det gælder bl.a. det australske marked . Hos wholesalesolar.com vurderes det, at Powerwall 2 mere egner sig til elbiler end huse, og prisen er endnu ikke lav nok til fuldt at konkurrere med andre batterityper. Det australske marked døjer også med, at Powerwall 2 kun kommer i en AC-version, altså vekselstrøm, men DC-versionen droppes (dog ikke på det amerikanske marked). Det sidste har nok mere betydning for, om man ønsker at være off-grid eller koblet til elnettet. Der sættes også spørgsmål ved, om der kan produceres og leveres nok enheder fra fabrikken Gigafactory i Nevada, fordi fabrikkens kapacitet var afsat til et andet projekt først; Powerpacks. Endelig er der de, der tvivler på, om Powerwall 2 kan yde så meget som lovet.

Men det positive er, at udviklingen er igang kraftigt, og at solcelleejere i Danmark på sigt kan gøre sig uafhængige af det offentlige elnet, politikere – og tildels myndigheder.

Læs om batteriet på tesla.com: Powerwall 2.

Læs også på wholesalesolar.com (engelsk): Tesla’s Powerwall 2 and Solar Roof Tiles: Our Take.

Læs også på electrek.co (engelsk): Tesla Powerwall 2 now ready to ship.

Er du medlem af Landsforeningen af Solcelleejere? Hvorfor blive medlem? Fordi

– Du kan møde ligestillede omkring solceller
– Du får nyhederne bragt hjem i din indbakke
– Du får medlemstilbud og medlemsrabatter
– Sammen med de andre medlemmer er du med til påvirke på politisk plan

Tesla’s Powerwall 2 på vej

Venligst Log ind for at skrive en kommentar

X

Glemt dit kodeord?

Bliv medlem

Nulstil kodeord
Indtast venligst din emailadresse. Du vil modtage dit nye kodeord via email.