Forskere ved Karlsruher Institut für Technologie (KIT) i Tyskland advarer om, at stationære lithium-ion-batterier til solcelleanlæg kan udgør en brandfare.
Lithium-ion-batterierne kan eksplodere, og der har været kendskab til dette problem i flere år fra telefon, computer, genopladelige batterier og ikke mindst fra Boeings fly 787 Dreamliner, der gik i brand.
Det er de færreste, som har erfaring med at skille batterier til solcelleanlæggene ad, men ifølge de tyske forskere burde forbrugerne interesserer sig mere for, om solcelleanlægget er opbygget korrekt. Batterierne er ikke udstyret med et uafhængigt sikkerhedssystem, der afbryder batterierne i tilfælde af overophedning.
Batterierne, som sidder i selv de dyreste europæiske batteri solcelleanlæg, er nemlig i mange tilfælde af en så dårlig kvalitet, at de udgør en brandfare. De tyske forskere konstaterede dette efter at de har lavet undersøgelser på 5 batteripakker til solcelleanlæg.
Batterierne sidder tilsluttet solcelleanlæggende som har egen lager af strøm, hvilket endnu er sjældent i Danmark
Batterier til solcelleanlæggende er dårligere end bilbatterier.
De tyske forskere valgte kun at undersøge stationære litiumbatterier batterier fremstillet i Tyskland, men fravalgte billige batteripakker fra Asien. Stort set alle testede batterier manglede de rette foreskrifter. Det var battericeller, som aldrig ville klare en kvalitetskontrol, som kendes fra bilindustrien, siger forsker fra KIT Dr. Oluf Wollersheim, ifølge den svenske avis SVD.
Han siger at det er sjældent, at leverandørende af lithium-ion-batteripakkerne vælger at teste deres produkter som f.eks. elbilernes batterier. Ved at der blev stillet krav som det gøres i bilindustrien, kunne de “sorte får” i energilagringsindustrien sorteres fra.
På messen InterSolar i München 4 – 6 juni vil der være eksperter på KIT’s stand til at besvare spørgsmål om batterisikkerheden.
Kilde: SVD